Poruchy správania
Poruchy správania sú v odbornom aj v praktickom zmysle slova veľmi široko chápaným pojmom. V zásade ide o rôznorodé – z hľadiska príčin vzniku, ako aj prejavov – formy neprispôsobivého správania, ktoré majú nepriaznivý vplyv na sociálne vzťahy jednotlivca a na jeho sociálnu adaptáciu. Definíciu a klasifikáciu porúch správania môžeme nájsť v medicínskej, psychologickej, sociologickej či pedagogickej literatúre, čo odráža aj celkové poňatie tohto problému.
1.PORUCHY POZORNOSTI
Medzi poruchy spôsobené oslabením centrálnej nervovej sústavy patria okrem vývinových porúch učenia i poruchy
a) pozornosti s hyperaktivitou ( ADHD ),
b) poruchy pozornosti bez prítomnej hyperaktivity (ADD ).
Charakteristické prejavy ADD, ADHD:
- malé rozpätie pozornosti, neschopnosť sústrediť sa na práve riešenú
úlohu, neschopnosť dokončiť začatú úlohu, sledovať priebeh vyučovania,
či inštrukcie v domácom prostredí,- dieťa sa nechá ľahko rozptýliť vonkajšími stimulmi, nekonroluje svoje prejavy, neobstojí v rade, nevie sa hrať potichu, skáče do reči, neuvedomuje si nebezpečenstvo, dôsledky svojho konania, nadmerne veľa rozpráva / často odbieha od témy /,
- dieťa býva často nepokojné a nervózne bez
zjavnej príčiny, stráca svoje osobné veci, nedokáže si udržiavať poriadok vo svojich veciach / napr. na lavici /. Všetky uvedené prejavy sa môžu vyskytnúť v najrôznejších kombináciách, taktiež často i v spojitosti s vývinovými poruchami učenia, v rozmanitej intenzite a závažnosti. Vďaka spomenutým prejavom v správaní dochádza k narušeniu vzťahov v rodine, ale i vzťahov medzi vrstovníkmi a tak narastá riziko sociálnej izolácie dieťaťa.
2. PORUCHY SPRÁVANIA
Sú charakterizované opakujúcim sa a trvalým obrazom disociálneho, agresívneho a vzdorovitého správania. Ak je takéto správanie u daného jedinca extrémne, malo by porušovať sociálne očakávanie primerané veku, a preto byť závažnejšie než obyčajná detská nezbednosť alebo rebelantstvo v adolescencii.