• Poruchy správania

        • Poruchy správania sú v odbornom aj v praktickom zmysle slova veľmi široko chápaným pojmom. V zásade ide o rôznorodé – z hľadiska príčin vzniku, ako aj prejavov – formy neprispôsobivého správania, ktoré majú nepriaznivý vplyv na sociálne vzťahy jednotlivca a na jeho sociálnu adaptáciu. Definíciu a klasifikáciu porúch správania môžeme nájsť v medicínskej, psychologickej, sociologickej či pedagogickej literatúre, čo odráža aj celkové poňatie tohto problému.

           

           


           

           

           

          1.PORUCHY POZORNOSTI 

           

          Medzi poruchy spôsobené oslabením centrálnej nervovej sústavy  patria okrem vývinových porúch učenia i  poruchy  

          a)  pozornosti s hyperaktivitou ( ADHD ),

          b)  poruchy pozornosti bez prítomnej hyperaktivity (ADD ).

          Charakteristické prejavy ADD, ADHD:

          -      malé rozpätie pozornosti, neschopnosť sústrediť sa na práve riešenú 
                 úlohu, neschopnosť dokončiť začatú úlohu, sledovať priebeh vyučovania, 
                 či inštrukcie v domácom prostredí,

          -     dieťa sa nechá ľahko rozptýliť vonkajšími stimulmi, nekonroluje svoje prejavy, neobstojí v rade, nevie sa hrať potichu, skáče do reči, neuvedomuje si nebezpečenstvo, dôsledky svojho konania, nadmerne veľa rozpráva / často odbieha od témy /,

          - dieťa býva často nepokojné a nervózne bez zjavnej príčiny, stráca svoje osobné veci, nedokáže si udržiavať poriadok vo svojich veciach / napr. na   lavici /.

          Všetky uvedené prejavy sa môžu vyskytnúť v najrôznejších kombináciách,  taktiež často i v spojitosti s vývinovými poruchami učenia, v rozmanitej intenzite a závažnosti. Vďaka spomenutým prejavom v správaní  dochádza k narušeniu vzťahov v rodine, ale i vzťahov medzi vrstovníkmi a tak narastá riziko sociálnej izolácie dieťaťa.  

           

          2. PORUCHY SPRÁVANIA

           

          Sú charakterizované opakujúcim sa a trvalým obrazom disociálneho, agresívneho a vzdorovitého správania. Ak je takéto správanie u daného jedinca extrémne, malo by porušovať sociálne očakávanie primerané veku, a preto byť závažnejšie než obyčajná detská nezbednosť alebo rebelantstvo v adolescencii.

           

  • Nechci byť človekom, ktorý je úspešný, ale buď človekom, ktorý za niečo stojí.

    Albert Einstein

  • Študent nie je nádoba, ktorú treba naplniť, ale fakľa, ktorú treba zapáliť.

    Carl Roberts

  • Miluj všetkých, dôveruj málokomu, neubližuj nikomu.

    William Shakespeare